Vast in Burkina Faso - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu Vast in Burkina Faso - Reisverslag uit Bobo-Dioulasso, Burkina Faso van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu

Vast in Burkina Faso

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

19 Oktober 2011 | Burkina Faso, Bobo-Dioulasso

In Afrika gaat niks zoals je het hebt gepland. Daar zijn we inmiddels al aan gewend en daarom hadden we voor onze reis ook helemaal niks gepland. Behalve dan een ding: Na aankomst in Ouagadougou zouden we eerst ons nieuwe visum voor Ghana regelen, zodat we ons daar niet meer druk over hoefden te maken. Volgens de lonely planet duurde een aanvraag 24 uur, dus dan konden we daarna meteen doorreizen.

Vol goede moed vertrokken we dus woensdagochtend naar de Ghanese ambassade. Daar werd ons al snel duidelijk dat ook dit weer totaal anders ging lopen dan gepland. Per 1 januari is er namelijk een nieuwe regeling ingegaan, waardoor het voor toeristen niet meer mogelijk is om in het buitenland een visum voor Ghana te krijgen. Het was voor ons dus niet mogelijk om in Burkina een nieuw visum te krijgen. Toen we dit hoorden raakten we een beetje in paniek. Wij hebben een ticket terug vanuit Accra en we hebben ook nog een deel van onze bagage in Kumasi liggen, dus we moeten hoe dan ook terug naar Ghana! Toen we dit bij de ambassade uitlegden, kregen we te horen dat we een brief aan de consul mochten schrijven. We moesten dan ook het aanvraagformulier voor het visum invullen en 35 euro per persoon betalen. Vier dagen later zouden we dan ‘misschien’ een visum krijgen en het geld zouden we sowieso nooit meer terug zien. Toen dus eerst maar eens Yao en Marlieke (van Goodworkghana) gebeld. Zij zeiden dat we naar de Nederlandse ambassade moesten gaan voor advies. Dat hebben we dus de volgende dag gedaan. Hier waren ze bekend met het probleem en ze adviseerden ons om ons ticket om te boeken, zodat we vanuit Ouagadougou naar Amsterdam zouden vliegen. Als dat geen optie was ,moesten we maar met een hoop geld naar de grens gaan en hopen dat ze daar gevoelig voor zouden zijn. We hebben toen besloten om eerst toch maar de aanvraag in Ouaga te doen, op hoop van zegen. Donderdag hebben we het formulier ingeleverd en zes dagen later zouden we ons paspoort weer kunnen ophalen. We hebben dus een spannende week gehad. Totdat we maandagochtend veen telefoontje kregen van de consul van de Nederlandse ambassade! Hij was op vakantie geweest, maar was nu terug en had ons verhaal van zijn collega gehoord. Hij had zelf al vaker problemen met de consul van Ghana gehad over dit soort zaken , maar zou daarom via de ambassadeur regelen dat we als nog ons visum zouden krijgen! Een enorme opluchting dus, onze reis kan doorgaan! Vanochtend zijn we weer naar de Ghanese ambassade geweest en we kregen ons visum meteen mee.

Burkina Faso verschilt in vele opzichten heel erg van Ghana. De mensen spreken hier Frans, de meest voorkomende godsdienst is de Islam en het eten is hier veel lekkerder! Baguettes, biefstuk, gebakken aardappeltjes, pizza, je kunt hier werkelijk alles krijgen. De tegenstellingen tussen arm en rijk zijn ook veel groter. Als je met de bus van de ene naar de andere stad rijdt, zie je de echte armoede. Overal staan kleine hutjes met rieten daken, vaak zonder deuren. In de stad zelf wonen de rijkere mensen. Er zijn veel luxe hotels, restaurants en barretjes en de Burkinabe zien er heel verzorgd uit. Je vergeet bijna dat je in een van de armste landen ter wereld bent!

Het afgelopen weekend hebben we doorgebracht in Bobo-Dioulasso, de tweede stad van Burkina Faso. Een hele bijzondere stad, die bekend staat om zijn mooie Afrikaanse maskers en het bruisende nachtleven. Overal zijn barretjes en elke avond is er wel ergens livemuziek. We zitten in een hotel van een Nederlandse eigenaar, die werkelijk alles voor ons wil doen. Hij heeft ons de eerste avond met de auto alle leuke restaurantjes laten zien en hij brengt en haalt ons elke avond ergens om te gaan eten. Zondag had hij een Engelstalige gids voor ons geregeld, die ons de oude stad heeft laten zien. In Bobo staat een van de oudste moskeeen van West-Afrika en daarnaast ligt het oude dorp, waar je kunt kijken hoe de mensen aan het bronsgieten, pottenbakken, etc zijn. Heel bijzonder om te zien! We hebben ook flink wat souvenirs gekocht, die we per post naar Nederland hebben gestuurd. Nu maar hopen dat ze aankomen!

Komend weekend gaan we met een scooter de omgeving van Banfora verkennen, waar de natuur heel mooi moet zijn. Je hebt er grote rotsformaties, watervallen en als je geluk hebt kun je nijlpaarden zien! Daarna gaan we terug naar Ghana, om onze laatste weken daar door te brengen. We hebben ons visum binnen, dus vanaf nu gaan we onbezorgd genieten!

Liefs, Maaike

• 19 Oktober 2011 - 18:49

Linda:

Maaike! Wat een gave verhalen allemaal! Gelukkig is het allemaal goed gekomen met jullie visum, lijkt me inderdaad stress... Geniet van je weekend in de mooie natuur! Liefs vanuit een nog steeds koud en nat Friesland ;)

• 19 Oktober 2011 - 19:32

Irma:

He Maaike!
    Wat is jullie stage snel gegaan! Nu alweer op reis.. Gelukkig dat alles toch goed gekomen is en jullie lekker kunnen genieten! Ik blijf je foto's ook volgen, erg mooi!
    Ik ben deze week weer begonnen, druk druk maar wel erg leuk!
    Maar hou jij je nog maar even lekker bezig met je vakantie ;)
    Kus Irma

• 19 Oktober 2011 - 20:42

Tjitske:

He Maai, wat schrijf je leuk! Leuk om alles te lezen, en goed om te horen dat alles toch goedkomt. Einde aan de stress in Fryslân (en bij jullie ook neem ik aan) ;-)
    Heb je de maskers ook opgestuurd? Naar mijn adres of naar heit en mem? Ik ben heel benieuwd, ik zal vast een mooi plekje uitzoeken in huis.
    Dikke tút van dyn sus!

• 20 Oktober 2011 - 17:55

Douwe En Elly:

Weer een geweldig verslag! Wat prachtig dat die man net op tijd was om jullie een visum te verstrekken.
    Als je van dichtbij al die armoede ziet kun je dan nog wel lekker eten? Doen wij natuurlijk ook, maar wij maken het niet mee.
    Moetenjullie nu nog werken of is dit alleen genieten.?
    Alle goeds en tot het volgende verhaal.
    Hartelijke groeten, D en E.

• 20 Oktober 2011 - 22:09

Ruben:

Geniet ervan Maaike! x

• 21 Oktober 2011 - 09:02

Anke D.:

Hoi Maaike!

Ik heb even wat verslagen terug gelezen maar wat maken jullie wat mee!! Wauw! Wel erg fijn om te horen dat het met het visum toch goed gekomen is..kan de rust ook bij het thuisfront weer wederkeren! ;)
    Nu dus rondreizen in het mooie Afrika! Geniet ervan en geef alles een mooi plaatsje in je hart!!!

Liefs en groetjes, Anke

• 24 Oktober 2011 - 18:20

Jelma En Kees:

Akwaaba Obruni Maaike spreekt een aardig mondje over de grens. Waauw Maaike wat een ervaringen doe jij op zeg. Fantastisch, die pakken ze nooit meer van je af. Drank weggeven bij een bron (zonde), aan de boemel met meiden, mannen, muziek, wijn en bier. Kun je ons dat dansen en drummen eens voordoen? Hoe is het eten? Gezondheidszorg en levensstijl anders dan bij ons, zeer gezond om mee te maken. We zijn nieuwsgierig naar je mening? Geniet van je welverdiende vakantie. We zien je graag, met al je verhalen en foto's gezond en gezegend, terug in Nederland. Liefs Jelma en Kees.