Zon, Zee, Strand - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu Zon, Zee, Strand - Reisverslag uit Accra, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu

Zon, Zee, Strand

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

15 November 2011 | Ghana, Accra

En toen waren we er even helemaal klaar mee. Na meer dan veertig uur in een week in de bus te hebben doorgebracht, konden we even geen trotro meer zien, waren we de Ghanese mannen, die uiteindelijk allemaal op je geld of telefoonnummer uit zijn helemaal zat en hadden we ontzettend veel zin om even lekker bij te komen. Tijd voor een weekje aan het strand dus!

Eerst zijn we naar Ada Foah gegaan, echt een paradijsje, dat precies op de plek ligt waar de Voltarivier uitmondt in zee. We sliepen in hutjes op het strand , die alleen met een bootje te bereiken zijn. Aan de ene kant hadden we uitzicht op zee en aan de andere kant op de rivier. De hutjes hadden een zandvloer en er was geen stromend water, dus douchen deden we met een emmertje, ook in het zand. Echt schoon werd je dus niet! We hebben drie heerlijke dagen gehad, maar daarna zat het zand echt overal en hadden we heel veel behoefte aan een normale douche! Toen dus doorgereisd via Elmina, waar we het slavenfort hebben bekeken. Echt heel gruwelijk om te zien wat voor dingen de Nederlanders hier een paar honderd jaar geleden hebben gedaan. Ik durfde bijna niet eens meer hardop te zeggen dat ik ook een Nederlander was! Daarna verder gegaan naar Green Turtle Lodge, een van de bekendste backpackersspots hier in Ghana, met echt een van de mooiste standen. Hier ook een paar heerlijke dagen gehad. Ik heb hier ook voor het eerst een douche in de regen genomen! Het kan hier zo hard regenen dat je in drie tellen zeiknat bent en dat je niet eens meer normaal met elkaar kan praten omdat het zo’n lawaai is, ideaal om in te douchen dus!

Vervolgens doorgereisd naar Ko-Sa beach resort, een hotel van Nederlandse eigenaren, waar de gasten dus ook bijna allemaal Nederlands waren. We hadden echt een beetje het gevoel dat we op een Nederlandse camping in Frankrijk stonden! Wel grappig na drie maanden alleen maar buitenlanders om je heen gehad te hebben.
Na al deze heerlijke dagen op het strand zijn we nog even naar de Voltaregion gereisd, een heel mooi gebied, waar het veel bergachtiger is dan in de rest van Ghana. We hebben een 65-meter hoge waterval bekeken en Adrie heeft zelfs nog een vier uur durende hike gedaan om een nog hogere waterval te bekijken. Hier ik helaas niet aan mee doen, omdat ik nog steeds een beetje last heb van mijn knie.

Afgelopen weekend hebben we doorgebracht in Kokrobite met Eva en Marieke, twee andere vrijwilligers van goodworkghana, met wie we eerder ook al naar cape coast waren geweest. We hebben een heerlijk weekend aan het strand gehad, met ’s avonds livemuziek, cocktails, en heerlijk eten!

We hebben dus lekker vakantie gevierd de afgelopen twee weken. Vanavond komen mijn vader en Adries moeder aan in Accra, zij gaan de laatste week met ons mee reizen. We gaan terug naar de compound en de kliniek om afscheid te nemen en om onze ouders te laten zien waar wij acht weken hebben doorgebracht, en daarna gaan we nog een weekje apart van elkaar rondreizen. En dan zit het erop! Drieënhalve maand van vrijwilligerswerk en reizen zijn voorbijgevlogen! We hebben een heerlijke tijd gehad, maar ik heb stiekem ook best wel weer zin om terug te gaan naar het koude Nederland..

Liefs Maaike

• 15 November 2011 - 17:15

Tjitske:

Jaaaa... de langverwachte blog! :-)

• 15 November 2011 - 18:42

Josetta:

Hee Maaike,

Wat goed om te lezen dat alles nog goed gaat. En een regendouche.. bleuh! hahaha.. maargoed, dat hoort er wat bij he;)

Geniet nog even van de tijd dat je er bent Voordat je het weet ben je hier weer in de koud. (vannacht was het -1?!) brrrr!

Liefs, Josetta

• 15 November 2011 - 21:38

Douwe En Elly:

Weer zo veel beleefd! Ik zei net tegen Douwe wat zijn wij saaie mensen. Nou verlang jij naar het koude Nederland, nou dat zal je afvallen want het is echt koud!! Maar we snappen het wel hoor. Leuk dat je vader er nu is. Wat zal die ook genieten. Tot horens weer en de groeten aan Halbe en geniet er van. Hartelijke groeten, Douwe en Elly.

• 07 December 2011 - 13:16

Anne:

Hooi Maaike,
    Een late reactie! Maar alsnog mooi om je verhaal te lezen!! Hopelijk zijn de laatste weekjes ook nog leuk geweest! Het klinkt geweldig, ben benieuwd naar je foto's en verhalen in het echt.