Weekendje Accra / op stap in Kumasi! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu Weekendje Accra / op stap in Kumasi! - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu

Weekendje Accra / op stap in Kumasi!

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

26 September 2011 | Ghana, Kumasi

Wauw, wat gaat de tijd hier toch snel. Nog maar twee weekjes vrijwilligerswerk te gaan en dan gaan Adrie en ik al naar Burkina Faso! Volgens de mensen hier in Ghana is het daar nog stoffiger en nog warmer, dus dat wordt nog wat.

Vorig weekend zijn we naar Accra geweest om ons visum voor Burkina te regelen. Na een zes uur durende busreis (geen trotro dit keer, maar een luxe bus met airco en een hele slechte Ghanese film) kwamen we aan in de hoofdstad. Wat een verademing! Accra is echt een hele westerse stad vergeleken met Kumasi. Er wonen veel meer rijke mensen en er lopen ook veel meer blanken rond. We konden hier gewoon over straat zonder door iedereen aangeraakt en nageroepen te worden. We hebben zelfs bij de Kentucky Fried Chicken gegeten! Even weer lekkere patatjes in plaats van de fufu, alloco en cassave die we op de compound te eten krijgen. Zondag hebben we de hele dag op het strand gelegen, heerlijk!

Dinsdag zijn we teruggegaan naar Kokobeng. We hadden een paar dagen gezelschap van Roos en Lucianne, die mee kwamen helpen op de daycare op de compound. We hebben ’s avonds gezellig met zijn vieren kaartspelletjes in het donker gespeeld (de stroom valt elke dag vroeger uit, soms al om kwart over zes!) en wijntjes gedronken
Woensdag moest er weer gewoon gewerkt worden. Ze hadden ons alleen niet verteld dat het een nationale feestdag was, omdat de verjaardag van de eerste president van Ghana gevierd werd. Er was dus maar een nurse aan het werk, en er waren ook bijna geen patiënten. Wel apart, het is net of de mensen hier alleen door de week ziek zijn en niet op zon- en feestdagen! Toen om elf uur die ene nurse ook nog naar huis ging, zijn wij ook maar weggegaan.

Vanaf 1 oktober gaat er veel veranderen in de kliniek waar wij werken. Op dit moment is de zorg in Ghana redelijk goed geregeld. Twee jaar geleden is er een nationale zorgverzekering ingevoerd, die ook voor arme mensen te betalen is. Medicijnen worden dus allemaal vergoed. Het gevolg hiervan is dat er veel te veel wordt voorgeschreven. Mensen met alleen malaria gaan soms met vijf soorten pillen naar huis! Deze week hoorden we dat vanaf oktober daarom nog maar een heel klein bedrag per patient wordt uitgekeerd. Gevolg hiervan is dat mensen het grootste deel van de zorg weer zelf moeten betalen, en dat de arme mensen hier op het platteland dus niet meer naar de kliniek kunnen komen als ze ziek zijn, omdat ze het geld niet hebben. Wij maken de eerste week van deze verandering nog mee, dus we zijn erg benieuwd wat we hiervan gaan merken.

Vrijdagavond zijn we met zes blanke meiden op stap geweest in Kumasi, wat een ervaring! We hebben eerst wat gedronken en kebabs gegeten bij een barretje op straat. Daarna zijn we naar een club gegaan. De mannen hier kunnen allemaal zo goed dansen, daar kunnen de Nederlandse mannen nog wat van leren! We hebben heerlijk gedanst, tot een uur of twee. Toen begonnen de mannen allemaal op zoek te gaan naar een meisje om mee naar huis te nemen, en kwamen ze wat te intiem tegen ons aan schuren. We hebben maar snel een taxi naar ons hotel genomen.

Zaterdag hebben we weer nieuwe stofjes gekocht op central market, Ik wil nog een mooie broek laten maken bij de naaister in Foase. Mijn broek en jurkje die ik al had laten maken zijn echt heel leuk geworden!

De komende week hebben we nog een rustig weekje op de compound , maar de week daarna komen er nieuwe vrijwilligers, die wij gaan inwerken in de kliniek. Wel gezellig dus! Hun eerste werkdagen zijn ook meteen onze laatste. We gaan nog even genieten van onze laatste weekjes hier, en dan kan het rondreizen beginnen!

Liefs, Maaike

• 26 September 2011 - 14:33

Iris:

LEUK!

• 01 Oktober 2011 - 11:09

Anne :

Hoi Maaike,
    Het is zo leuk om al je verhalen te lezen. Zo gek dat alles, waar je ook bent in Afrika, soort hetzelfde is. Op feestdagen een uitgestorven ziekenhuis, stroom die continue uitvalt, leuke kleurige stofjes en overal mannetjes achter naaimachines, mannen in de club die om een uur of 1 vervelend worden, maar wel goed kunnen dansen.
    Ook grappig hoe groot de verschillen zijn. Tussen Nederland en Ghana, maar ook tussen een kleine stad en de grote stad, dat vond ik ook indrukwekkend. In de hoofdstad van Malawi heb ik mensen ontmoet die een iPhone hadden! En mensen met blote benen werden niet gelijk als hoer gezien, zoals wel in de kleinere stad waar wij stage liepen.
    Heel veel plezier met rondreizen! Geniet vooral heel veel van de natuur en gave wilde dieren die je gaat zien! Dat is zoo vet! :)
    Liefs, Anne

• 01 Oktober 2011 - 18:03

Henny Van Der Kolk:

Van Marloes hoorde ik dat jij te volgen bent op waarbenjij.nu. En dat doe ik nu dus!
    Leuk om jouw verhalen te lezen.
    Een hartelijke groet uit Dronrijp en nog een mooie en fijne tijd gewenst in Ghana en Burkina Faso.
    Jos en Henny

• 03 Oktober 2011 - 18:46

Marloes:

echt super allemaal, succes nog met de laatste weekjes dokster zijn en daarna heel veel plezier met rondreizen!

• 03 Oktober 2011 - 19:29

Geert Vissers:

Hallo,

Ik zie dat je een reis aan het maken bent door Ghana. Ziet er super uit! Ik hoop dat jij mij met iets zou kunnen helpen.
    Ik ben een student aan de Hogeschool Inholland en volg nu een minor Community Based Tourism. Het project wat wij nu aan het doen zijn gaat over Ghana . Een gedeelte van ons onderzoek is om er achter te komen wat het beeld is wat mensen van Ghana hebben.
    Aangezien jij nu in Ghana zit ben je de perfecte kandidaat om ons helpen met het onderzoek. Wij zouden graag een aantal vragen stellen met betrekking tot Ghana.
    Hopelijk wil je ons helpen. Het zijn 18 vragen en het beantwoorden zal zo’n 10 minuten in beslag nemen. De vragen staan in het engels, maar mogen in het Nederlands beantwoord worden. De vragen inclusief antwoord kun je terug sturen naar 474205@student.inholland.nl

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Geert

1. Gender male/female

2. Age

3. Residence

4. What is your profession?

5. What is your home situation?
    - single
    - married, no children
    - married, young child(ren)
    - married, empty nest

6. How many times have you been to Ghana?

7. Did you visit the city or the villages in the North/South?

8. What kind of holiday/trip did you book mostly? like:
    - luxury (5-star hotel etc.)
    - basic
    - community based tourism (staying at a local family)
    - etc.

9. What kind of holiday/trip did you mostly use? like:
    - volunteer work
    - for work
    - holiday all-in deal
    - holiday organized by myself
    - etc.

10. Why did you choose to go to Ghana? What was the main reason?

11. What were your expectations of Ghana before your visit? like: -poor, - developed, -good infrastructure etc.

12. Did those expectations come out? If not, what were the differences?

13. Did you have/Do you have any preconceived opinions about Ghana? If yes, what are they?

14. During this holiday/trip, what were the positive/negative aspects in Ghana?

15. What do you think should be improved (based on those (negative) experiences etc.)?

16. Would you visit Ghana again in the future?

17. Would you recommend Ghana to others? Explain

18. Have you ever heard of the Meet Africa Foundation? If yes, what can you tell us about it?

If you would like to add anything, feel free to do.