Nkoranza - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu Nkoranza - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Maaike Hettema - WaarBenJij.nu

Nkoranza

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

10 September 2011 | Ghana, Kumasi

Op dit moment is het hier 35 graden en zit ik lekker in het zonnetje mijn nieuwe blog te schrijven. (Ik hoorde dat het in Nederland alleen maar regent en heel koud is, dus ik dacht laat ik jullie eens lekker jaloers maken.) We zijn hier nu al bijna vier weken, de tijd vliegt!

Afgelopen weekend zijn Adrie en ik naar Nkoranza geweest. We mochten wat eerder weg bij de kliniek, waardoor we meteen de trotro naar Kumasi te nemen, om van daar uit verder te reizen. Naast ons in de tro zat een hele aardige mevrouw, die een beetje Engels sprak. Toen ze hoorde dat we naar Nkoranza moesten, zei ze dat we met haar mee moesten gaan. Wij, goed opgevoede Nederlanders, durfden eigenlijk niet zo goed zomaar een vreemde te volgen, maar we deden het toch maar. Na drie verschillende trotro’s in en uitgestapt te zijn, die ze allemaal voor ons betaalde, leverde ze ons af bij een tro die rechtstreeks naar Nkoranza ging. Ze haalde de kaartjes voor ons, waarna ze gewoon weer weg ging. Wij waren helemaal verbaasd, dat iemand haar hele eigen reis omgooit om ons de weg te wijzen!

In Nkoranza hebben we 2 nachten geslapen bij het Hand in Hand project. Bij dit project, dat is opgezet door een Nederlandse arts, worden ongeveer 70 verstandelijk beperkte kinderen opgevangen. Veel gehandicapte kinderen worden in Ghana verstoten, omdat hun ouders niet voor ze kunnen zorgen, of omdat ze denken dat ze onder invloed van boze geesten zijn. De sfeer bij het project was zo bijzonder! Als we ’s ochtends uit ons hutje kwamen, kwamen alle kinderen op ons af rennen, om te knuffelen, opgetild te worden en alles op het terrein te laten zien. We hebben twee geweldige dagen gehad en denken erover om nog eens terug te gaan.

Vanuit Nkoranza hebben we zaterdag de Kintampo Falls bezocht. De reis duurde helaas veel langer dan gepland, zoals altijd hier. Het had ’s nachts geregend, waardoor de weg onbegaanbaar was geworden en we dus moesten omrijden. In plaats van een uur,zoals in onze reisgids stond, zijn we drie uren onderweg geweest en toen moesten we ook nog terug. De watervallen zelf waren echt heel mooi! Wat alleen jammer was, was dat wij de enige blanken daar waren. De Ghanezen die er waren vonden ons dus veel interessanter dan de watervallen en begonnen allemaal foto’s van ons te maken! We zijn dus maar snel weer weggegaan.

Zondag hebben we het apenpark bij Boabeng-Fiema bezocht. Heel leuk, de apen leven hier gewoon tussen de mensen en hebben zelfs een eigen begraafplaats! We werden rondgeleid en mochten de apen voeren. Helaas lukte het ons na de tijd niet om weer weg te komen, we hebben anderhalf uur op het heetst van de dag in het dorp gewacht totdat er eindelijk eens een taxi voorbij kwam. Ondertussen maar een beetje gekletst met de kinderen in het dorp. Er was een jongetje die heel graag mijn schoenen wilden hebben. Toen we vertelden dat die in Nederland 80 cedi (40 euro) kosten, schrok hij nogal en begon hij te smeken, dat hij geen geld had en dat zulke schoenen op de markt in Kumasi maar 1 cedi kosten. Ik heb ze toch maar zelf gehouden.

Maandag heb ik voor het eerst een bevalling gezien in de kliniek! Een bevalling gaat hier, zoals alles, heel anders dan in Nederland.Net als bij de wondverzorging kennen ze geen medelijden en pakken ze de vrouwen flink aan. Toen het meisje niet hard genoeg perste, werd ze een paar keer geslagen, om te zorgen dat ze harder zou gaan persen. Ze hoefde eigenlijk niet ingeknipt te worden, maar Isha, verloskundige in opleiding, moest dat leren, dus ze deed het toch maar. Toen de baby geboren was, werd hij eerst in een doek gelegd en in een hoekje gegooid, waarna ze eerst de moeder gingen hechten en de verloskamer gingen schoonmaken. Pas toen dat klaar was werd er aandacht aan de baby besteed, hij werd gewassen, gewogen en gemeten, waarna ook de moeder hem voor het eerst mocht zien. Ik weet niet of ik nu ik dit gezien heb ooit nog kinderen wil, en als ik ze wil, dan in ieder geval niet in Afrika!

De rest van de week was het heel rustig in de kliniek. Wij kunnen steeds meer zelf doen, wat wel heel leuk is. We hebben de nurses foto’s van thuis laten zien, dat vonden ze echt heel bijzonder! Vooral de foto’s van sneeuw, want dat hebben ze hier nog nooit gezien. Dat je kan schaatsen op open water,zonder te verdrinken, kunnen ze zich al helemaal niet voorstellen. Ze willen allemaal naar Nederland komen, omdat ze denken dat het daar geweldig is. Wij blijven volhouden dat het bij ons altijd koud is en regent, dus dat ze veel beter in Ghana kunnen blijven.

Tot zover mijn update uit het heerlijk warme Ghana. Ik hoor via mijn ouders en facebook wel dat veel mensen mijn blog lezen en leuk vinden, maar laat ook eens een berichtje achter! Dat vind ik leuk om te lezen, want ik krijg hier verder niet zoveel mee van wat er buiten Kokobeng op de wereld gebeurt ;-)

Liefs, Maaike

  • 10 September 2011 - 19:09

    Iris:

    Hooooooooi!
    Ik lijk echt freaking die-hard hier, want post de hele tijd het eerste berichtje.
    Maar wat een super verhalen weer allemaal! Schoenen voor 50 cent wil ik overigens ook wel ;) Foto's had ik al gezien, leuk leuk leuk.
    Hier was het vandaag een dagje mooi weer, lekker. Wel weer even wennen aan het gewone studieleven.. maar daar hoef jij je nog even niet druk om te maken ;)
    Have fun!
    Liefs, Iris.

  • 11 September 2011 - 09:46

    Irma:

    Hee Maaike!

    Super leuke verhalen heb je al! Ik krijg spontaan weer heimwee als ik dat allemaal lees haha. En wat gaat de tijd snel ja, 4 weken alweer!
    Ik kan je weinig nieuws vertellen, want ik ben lekker nog niet begonnen natuurlijk. Maar krijg er wel steeds meer zin in.
    Geniet lekker van alles en het mooie weer daar, al lekker bruin geworden ook? En groetjes aan Adrie!
    Liefs Irma

  • 11 September 2011 - 10:12

    Josetta:

    Heeey lieve Maaike,

    Wat fijn om te horen dat alles goed gaat. En dat het zo'n verschil met Nederland is.. Kan het me bijna niet voorstellen! Het voelt zeker ook wel goed dat je steeds meer zelf mag doen.. Ik vind het knap! Hier in Nederland is idd alleen maar regen, wind en gisteravond was het noodweer in Nederland! Limburg etc had last van overstromingen en hagelstenen zo groot als stenen. Hier in Friesland hadden we alleen maar wat flitsen van onweer. Dus als die Ghanezen (weet niet ik dat zo goed heb haha) graag naar Nederland willen komen.. hmm , ze moeten nog maar 2x nadenken haha.

    Lekker genieten daar en veel succes met je stage!

    Veel liefs, Josetta

  • 12 September 2011 - 10:25

    Tante Doedt:

    Hoi Maaike,
    We lezen elke week je leuke verhalen.
    Vorige week zaterdag zijn Jos en ik nog naar het strand geweest in Wijk aan Zee.
    De wandelaars van de Airborne wandeltocht hebben het warm gehad. Deze wandeltocht wordt elk jaar gehouden n.a.v. de landing van parachutisten op het eind van de tweede wereldoorlog.
    Marieke loopt hem ook altijd mee, omdat de ouders van Bart in Oosterbeek wonen en het traditie is hem mee te lopen.
    Nu zaterdag was het weer een mooie dag. Helaas is het steeds maar 1 dag.

  • 12 September 2011 - 14:03

    Inge:

    Heey Maaike!
    Ik lees nog steeds heel trouw al je geweldige verhalen!!! Is er, behalve de apen dan, nog meer wildlife???
    Geniet er van en tot snel weer op het werk!!

    xx Inge

  • 12 September 2011 - 22:46

    Jessica Verbeek:

    Hey Maaike!

    Wat leuk om te lezen hoe het daar is in Ghana! Ik ben ondertussen al lang weer in het koude Nederland, maar ik moet zeggen dat ik het wel fijn vond om na 8 weken lang in de hitte eens een keer in de regen te kunnen fietsen.. maar ben er nu al wel weer zat van..

    Wat een ervaring met die bevalling zeg! Dat ze geslagen wordt! Hallo hee! Alsof je al niet pijn genoeg hebt! Nouja, het zal wel helpen :P

    Geniet maar lekker van je reis want het is voorbij voordat je het weet!!!

    Liefs Jessica

    ps. je kunt heel makkelijk foto's kleiner maken door ze in paint te openen en dan op de resize-knop te drukken en dan weer op te slaan als jpeg :)

  • 14 September 2011 - 10:09

    Iris:

    GEFELICITEEEEEERD!
    Maak er een leuk feestje van daar!

    Liefs.

  • 14 September 2011 - 11:30

    Wil Visser, Hoorn:

    Ha die Maaike, ik lees nu pas je verhalen over jouw avonturen in het verre Afrika! Wat een wereld van verschil tussen daar en hier hè...Zo te lezen voel je je er al aardig thuis, fijn dat jullie met z'n tweeën zijn, kun je je verbazing en verwondering gelijk delen met iemand. Kon je je beheersen bij die geboorte waarbij je aanwezig was, om niet gelijk dat kindje te gaan verzorgen? Wat een tegenstelling: daar een draai om je oren en hier de ruggenprik voor a.s. moeders "standaard in het pakket"
    Een hartelijke groet van ons uit Hoorn en we kijken uit naar de volgende verhalen hoor!

  • 14 September 2011 - 20:30

    Kees En Jelma:

    Hoi Maaike,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, op een bijzondere plek! Je beleeft nogal wat, leuk om te lezen!
    Groeten van Kees en Jelma

  • 15 September 2011 - 16:45

    Fedde En Kobe:

    Hee Maaike, noch fan herte lokwinske mei dyn jierdei. Hast ek efkes skypet mei it thúsfront! Dat fielt alwer in bytsje tichterby.
    Fia Halbe en Anneke hiene wy alris wat spannende ferhalen heard. Dochst in moai soad praktykerfaring op! Sukses dêre, en pas goed op dysels.
    Oant sjen!

  • 15 September 2011 - 17:09

    Ruben:

    Maaike! Wat een verhalen weer, je maakt er wat mee, leuk om te lezen. Die bevalling klinkt wel erg heftig.
    Ook supermooie foto's trouwens. Hopelijk heb je een leuke verjaardag gehad daar in het verre zuiden, het weer zat in ieder geval niet tegen! We missen je aanwezigheid hier wel in Groningen.
    x Ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Ghana

Recente Reisverslagen:

15 November 2011

Zon, Zee, Strand

28 Oktober 2011

Terug in Ghana

19 Oktober 2011

Vast in Burkina Faso

11 Oktober 2011

Het werk zit erop!

26 September 2011

Weekendje Accra / op stap in Kumasi!
Maaike

Actief sinds 29 Juli 2011
Verslag gelezen: 368
Totaal aantal bezoekers 17944

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2011 - 25 November 2011

Ghana

Landen bezocht: